Öppettider
Stängt idag
Detta tillgänglighetsutlåtande har utarbetats den 3.2.2025
I detta tillgänglighetsutlåtande berättar vi hur denna webbplats följer lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, vilka tillgänglighetsbrister som finns och hur du kan ge oss feedback i tillgänglighetsfrågor.
Observationerna i denna tillgänglighetsrapport grundar sig på en tredje parts bedömning av om webbtjänsten uppfyller lagens krav. Siili Solutions Ab har utfört en tillgänglighetsgranskning av webbtjänsten den 17.12.2024.
Tillgänglighetsgranskningen har utförts med hjälp av den förenklade kontrollmetoden i enlighet med artikel 5 i Europeiska kommissionens genomförandebeslut (EU) 2018/1524.
Resultaten av tillgänglighetsgranskningen har använts för att stödja granskningen av webbplatsens tillgänglighet och för att åtgärda tillgänglighetsbrister.
Webbtjänsten uppfyller i stort sett de tillgänglighetskriterier på nivå A och AA som krävs enligt lag (WCAG-kriterier 2.1). Webbtjänsten har vissa tillgänglighetsbrister, som beskrivs mer ingående nedan.
Samma länkar förekommer på webbplatsen flera gånger på samma sida.
De identifierade bristerna i tillgängligheten kommer att åtgärdas senast 28.2.2025.
För mobilanvändare på iOS- och Android-enheter kan texter lyssnas på utan att ladda ner en separat app. För datoranvändare är den kostnadsfria funktionen Read Aloud i Microsofts webbläsare Edge ett exempel. Separat programvara för skärmläsning och talsyntes som installeras på datorn kan också användas för att stödja läsning och läsförståelse.
Den digitala tjänst eller webbplats som ligger bakom de länkar som leder ut från webbtjänsten är tjänsteleverantörens ansvar och dess tillgänglighet beskrivs i dess tillgänglighetsutlåtande.
För de sociala medietjänster som används för tjänsten beaktas tillgängligheten inom ramen för de möjligheter som varje kanal och medium erbjuder. Innehåll från dessa källor förs över till webbplatsen.
Vi arbetar ständigt med att förbättra tillgängligheten på webbplatsen. Om du upptäcker problem som inte beskrivs på denna sida, vänligen meddela oss så ska vi göra vårt bästa för att åtgärda dem. Vi svarar vanligtvis inom en vecka. Den lagstadgade maximala svarstiden är 14 dagar.
Använd denna blankett för att ge respons om tillgängligheten
Regionförvaltningsverket i Södra Finland övervakar att tillgänglighetskraven uppfylls. Om du inte är nöjd med det svar du får från tjänsteleverantören eller om du inte får något svar inom två veckor, kan du anmäla ärendet till regionförvaltningsverket i Södra Finland. På webbplatsen för regionförvaltningsverket i Södra Finland kan du läsa mer om hur du gör ett klagomål och hur ärendet behandlas.
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för övervakning av tillgänglighet
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
telefonnummer växeln 0295 016 000
Lag om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019)
Digitalt stöd finns på Salutorgets Monitori (Auragatan 8, 20100 Åbo) och på Åbos bibliotek.
Tillgängligheten till Åbo stads webbtjänster och digitala tjänster granskas kontinuerligt
Åbo stad ansvarar för webbtjänsten. Vi vill att så många användare som möjligt ska kunna använda våra digitala tjänster. Vi beaktar tillgängligheten i utvecklingen av digitala tjänster och arbetar kontinuerligt för att förbättra tillgängligheten.
Åbo stads tillgänglighetskompetens utvecklas på ett systematiskt och målmedvetet sätt. Stadens ramavtalsleverantörer för tillgänglighet bedömer stadens befintliga digitala tjänster och webbplatser. Utifrån denna bedömning utvecklas tjänsternas tillgänglighet till den nivå som lagen kräver för varje tjänst.
Vid utveckling och upphandling av nya onlinetjänster kommer tillgängligheten att beaktas redan från början. Alla parter som deltar i utvecklingen av webbtjänster och produktionen av deras innehåll kommer att erbjudas utbildning i tillgänglighet.